Het HART van de zaak; organisaties (ont)dekken zichzelf, dat is revitaliseren
Of een organisatie echt succesvol is, wordt grotendeels bepaald door de medewerkers. Zij zijn te beschouwen als het ‘hart’ van de organisatie. Door te focussen op authenticiteit, kwaliteiten en competenties van medewerkers en te luisteren naar het hart, de nieuwe regisseur in de zakelijke context, gaat het hart weer kloppen. De samenleving vraagt om deze aanpak. Samen maken wij met klanten een nieuw zakelijk concept, wat hierop aansluit. Het vraagt lef en moed van organisaties om dit gedachtegoed te omarmen. Maar als ze het doen, dan werkt het.
Mijn naam is Roos Zierikzee en ik ben adviseur, trainer en coach. Ik geloof dat in deze tijd organisaties zich steeds meer dienen te focussen op de medewerkers en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Mijn visie in een notendop: Als medewerkers zich optimaal kunnen en willen inzetten, ontstaat verbinding met het ‘hart’ van het bedrijf en kunnen bruggen worden gebouwd zowel binnen als buiten de organisatie. Dan pas kan een organisatie het verschil maken, en met vertrouwen, energie en focus de uitdagingen oppakken waar ze voor staat.
Wakker worden
Letterlijk het krijgen van twee nieuwe kniegewrichten bracht mij tot nieuwe inzichten. Ruim zes jaar geleden kreeg ik mijn eerste nieuwe knie. Ziekenhuizen adverteerden met de leus ‘a second new life’ na een knieprothese. Het liep anders dan gehoopt. Na, in totaal, negen operaties was ik er slecht aan toe en kwetsbaar. Letterlijk was de vaste grond onder mijn voeten weggevallen. Staan en lopen was nauwelijks mogelijk. Het proces van herstel was loslaten, stilvallen en vertrouwen. Het oude denken en voelen pasten niet meer om effectief met de nieuwe situatie om te gaan. Alle overtollige bagage ging letterlijk en figuurlijk overboord. Ik had diep te luisteren, te voelen en te kijken. Toen ben ik opnieuw begonnen.