Het HART van de zaak; organisaties (ont)dekken zichzelf, dat is revitaliseren

 

Of een organisatie echt succesvol is, wordt grotendeels bepaald door de medewerkers. Zij zijn te beschouwen als het ‘hart’ van de organisatie. Door te focussen op authenticiteit, kwaliteiten en competenties van medewerkers en te luisteren naar het hart, de nieuwe regisseur in de zakelijke context, gaat het hart weer kloppen. De samenleving vraagt om deze aanpak. Samen maken wij met klanten een nieuw zakelijk concept, wat hierop aansluit. Het vraagt lef en moed van organisaties om dit gedachtegoed te omarmen. Maar als ze het doen, dan werkt het.

 

Mijn naam is Roos Zierikzee en ik ben adviseur, trainer en coach. Ik geloof dat in deze tijd organisaties zich steeds meer dienen te focussen op de medewerkers en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Mijn visie in een notendop: Als medewerkers zich optimaal kunnen en willen inzetten, ontstaat verbinding met het ‘hart’ van het bedrijf en kunnen bruggen worden gebouwd zowel binnen als buiten de organisatie. Dan pas kan een organisatie het verschil maken, en met vertrouwen, energie en focus de uitdagingen oppakken waar ze voor staat.

 

Wakker worden 
Letterlijk het krijgen van twee nieuwe kniegewrichten bracht mij tot nieuwe inzichten. Ruim zes jaar geleden kreeg ik mijn eerste nieuwe knie. Ziekenhuizen adverteerden met de leus ‘a second new life’ na een knieprothese. Het liep anders dan gehoopt. Na, in totaal, negen operaties was ik er slecht aan toe en kwetsbaar. Letterlijk was de vaste grond onder mijn voeten weggevallen. Staan en lopen was nauwelijks mogelijk. Het proces van herstel was loslaten, stilvallen en vertrouwen. Het oude denken en voelen pasten niet meer om effectief met de nieuwe situatie om te gaan. Alle overtollige bagage ging letterlijk en figuurlijk overboord. Ik had diep te luisteren, te voelen en te kijken. Toen ben ik opnieuw begonnen.

Als zekerheden wegvallen; wat dan?
Een diep innerlijke vertrouwen toelaten, het gunnen aan anderen; dat geeft kracht en heeft mij de afgelopen jaren er doorheen geholpen. Tussen meerdere operaties door bleven klanten mij steunen door het geven van opdrachten. De ‘Kracht van het Gunnen’ blijkt een belangrijke sleutel te zijn om door te kunnen gaan. Ik noemt dit ook wel de ultieme vorm van ‘Dienend Leiderschap’. Oftewel door de ander te dienen, dien je uiteindelijk jezelf en je hele omgeving. Vanuit mijn persoonlijke ervaring ontstond een nieuwe kijk op mijn werk in organisaties. Vragen die mij bezighouden zijn: Hoe gezond, vitaal en lenig zijn bedrijven? Hoe functioneren ze in crisistijden; is het overleven of is er sprake van transformatie?

 

Revitaliseren
Het operatietraject maakte het voor mij noodzakelijk om mijzelf ‘opnieuw te vinden’, te revitaliseren. Samenwerking door bruggen te slaan over organisatiegrenzen heen, dat is nu mijn aanpak. Met dit nieuwe concept voor de zakelijke markt werkt mijn bureau vanuit het hart. Wie durft dat nog?”, vraag ik me enthousiast af. Ik merk dat de klanten eraan toe zijn om vanuit ‘het Hart’, hard te werken.

 

Nieuwe mogelijkheden
Hoe vitaal en zelfreinigend zijn organisaties nog? Hoeveel tegenslag kunnen ze hebben? Hoe kunnen verstarde culturen in organisaties weer in beweging worden gebracht? Dat er iets moet veranderen is zeker. En dat wat met mij is gebeurd geeft aan hoe belangrijk het is dat je vitaal bent en opnieuw naar alles durft te kijken. In een crisis ontdek je nieuwe mogelijkheden. Af en toe moet je door de pijn heen. Dat vergt discipline, visie, lenigheid, beweging. In het bedrijfsleven en bij de overheid zien we dat veel organisaties hiermee worstelen. Mijn visie op vitale organisaties sluit hier naadloos op aan.